Pekataan
ergonomik berasal daripada perkataan Greek iaitu ergos (kerja) dan nomos
(undang-undang semulajadi). Bermaksud, rekaan mesin atau produk yang
disesuaikan dengan fizikal manusia.
Prinsip-prinsip
ergonomik adalah untuk membaiki penggunaan antara pekerja dengan tempat
kerja. Jenis peralatan yang digunakan, bagaimana proses kerja dilakukan, dan
persekitaran tempat bekerja.
Penulis
buku Bodyspace-Anthropometry, Ergonomics and the design of Work, Stephen
Pheasant mengatakan, ruang kerja pejabat yang asas mempunyai hanya
meja dan kerusi, pengguna hanya melakukan dua pekerjaan sahaja iaitu:
- Tugasan berasaskan kertas- membaca, melakar dan menulis.
- Tugasan berasaskan skrin- komputer, projektor dan televisyen.
Akibat Tiada
Unsur Ergonomik Dalam Pejabat:
Menurut
kajian bahagian kesihatan dan keselamatan alam sekitar Universiti Alabama di
Huntsville, Amerika Syarikat. Sebanyak 275,000 kes pekerja mendapat musculoskeletal
disorders (MDs) iaitu kesan gangguan ke atas otot, sendi, tendon
dan ligamen.
Kajian pihak
mereka juga mendapati 13 peratus kecederaan di tempat kerja datangnya daripada Carpal
Tunnel Syndrome (CTS) iaitu sindrom sakit di
bahagian pengelangan tangan dan nisbah 3:1 iaitu wanita,
cenderung mendapat sindrom ini berbanding lelaki.
4 Faktor
Ergonomik Dalam Pejabat:
Terdapat empat
faktor ergonomik yang terdapat dalam sesebuah pejabat iaitu:
1. Perabot
2. Pencahayaan
3. Laluan
4. Pengudaraan
#1 – Perabot
Perabot utama
di pejabat ialah meja dan kerusi kerja. Meja kerja ketinggian standard ialah 29
– 30 inci tinggi. Meja yang berbucu melengkung lebih baik daripada
meja berbucu tajam.
Manakala meja
berbentuk ‘L’ lebih mudah untuk mencapai semua benda yang
diperlukan oleh seorang pekerja.
Apabila
menggunakan kerusi kerja, cuba ubah ketinggian kerusi supaya paras
siku selaras dengan permukaan meja. Jika backrest kerusi tidak
selesa, letak kusyen kecil sebagai sokongan.
Armrest kerusi
perlu cukup besar (panjang dan lebar) untuk menyokong dan merehatkan
lengan anda ketika bekerja. Oleh itu, buat pelaburan dalam membeli kerusi yang
selesa, berkualiti, dan boleh dilaraskan setiap komponennya seperti backrest, armrest,
dan seat height penting untuk kesihatan pekerja.
#2 –
Pencahayaan
Percahayaan
yang tidak sesuai di dalam pejabat, boleh mengakibatkan ketidakselesaan pada
diri pekerja seperti kekeringan mata, sakit kepala, dan hilang tumpuan
kerja.
Kebanyakan
kerja kini dilakukan mengunakan komputer dan pekerja menerima cahaya daripada
skrin monitor yang silau, dan kecerahan yang berlebihan.
Bagi mengatasi
masalah ini, pastikan cahaya pejabat terang tanpa terdapat banyak bayangan atas
meja kerja, kurangkan brightness level skrin monitor dan pasangkan
kemasan tingkap pejabat seperti wood blinds atau vertical
blinds, jika sinaran cahaya matahari terus ke komputer anda.
#3 – Laluan
Ruang laluan
antara meja kerja yang minima dan selamat ialah kelebaran dua orang
berdiri seiring (1,350 mm atau terhad 4 kaki lebar).
Laluan yang
selesa penting untuk memudahkan dua orang melalui secara serentak atau seorang
pekerja membawa barang tanpa terjadinya pelanggaran dengan meja kerja
atau dinding pembahagi meja kerja tersebut.
#4 – Pengudaraan
Pengudaraan
yang tiada aliran udara boleh mengakibatkan kita menghirup udara
kotor dan pelbagai lagi bau-bauan yang kurang menyenangkan, yang
terkumpul semalaman di dalam pejabat.
Oleh itu,
sebelum pejabat mula beroperasi, elok membuka tingkap untuk udara semulajadi
yang segar masuk dan udara kotor keluar.
Selain itu,
pastikan suhu dijaga bagi mengelakkan kepanasan akibat suhu panas cahaya
lampu pejabat atau sejuk seperti kutub utara. Servis penyaman udara pejabat
mengikut masa yang ditetapkan dan pasangkan air-freshener untuk
kesegaran bau wangi ruang.
3 Tip
Mengelakkan Kesakitan Ketika Duduk Lama Menghadap Komputer
- Lakukan senaman ringkas bagi meregangkan otot-otot badan di ruang kerja kita.
- Gunakan teknik Pomodoro 30 minit. 25 minit digunakan untuk fokus melakukan kerja dan 5 minit untuk kita berehat sebentar.
- Lihat pemandangan landskap hijau untuk merehatkan mata yang kering akibat mengadap terlalu lama skrin monitor komputer.
Apabila
pejabat lebih ergonomik, pekerja berasa lebih sihat, selesa dan selamat .
Selain itu, produktiviti kerja pekerja akan meningkat dan berkualiti.
Disokong
oleh David J. Oborne, penulis buku Ergonomics at Work, apabila
memahami bagaimana kita melakukan kerja atau berinteraksi dengan peralatan, dan
apabila manusia dengan mesin dalam keadaan lengkap melengkapi, produktiviti
kita akan meningkat.
Bagi pemilik
sesebuah perniagaan, para pekerja merupakan aset syarikat. Jika pekerja sakit
dan tidak dapat diganti, syarikat akan mengalami kerugian.
Oleh itu,
jadikan pejabat kita tempat yang selamat dan selesa untuk bekerja.
No comments:
Post a Comment
Kami Sedia Menerima Teguran & Pandangan